Goed waterbeheer en vlotte en veilige scheepvaart op Maasroute
Rijkswaterstaat gaat de bediening en besturing van alle beweegbare objecten op de Maasroute renoveren of vervangen. Samen met Rijkswaterstaat werkten Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos de plannen uit, als IMPAKT Ingenieursbureau. Hiermee hebben we de basis gelegd voor integrale besluitvorming over de toekomst van één van de belangrijkste scheepvaartverbindingen in Europa.
Betrouwbare bediening en besturing
De rivier de Maas is niet alleen belangrijk voor de scheepvaart, maar ook voor het waterbeheer, zowel bij droogte als bij hevige regenval. De Maas telt 18 complexen, 10 bediengebouwen en 57 sluizen, stuwen, gemalen en bruggen. Inmiddels naderen de meeste elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties het einde van hun levensduur. Dit geldt ook voor de industriële automatisering, faciliterend voor de besturing en bediening, die deels op afstand plaatsvindt. Hierdoor neemt de storingsgevoeligheid en kans op hinder toe.
Daarom is Rijkswaterstaat begonnen met het voorbereiden van een grootschalig renovatie- en vervangingsproject van de bediening en besturing van alle beweegbare objecten. Rijkswaterstaat heeft hiervoor samen met IMPAKT Ingenieursbureau de plannen uitgewerkt.
Integrale basis voor besluitvorming
We hebben voor elk object de integrale situatie in beeld gebracht, als onmisbare basis voor verdere besluitvorming over een veilige en bedrijfszekere toekomst van de Maasroute. De focus ligt daarbij op elektrotechniek, werktuigbouw en industriële automatisering. Zo ontstond een scherp beeld van wat er vervangen of gerenoveerd moet worden en welke kosten daarmee gepaard gaan.
De diepgaande inventarisatie omvatte ook de consequenties voor de omgeving, de flora en fauna en de eventuele hinder. We hebben aandacht voor duurzaamheid en circulariteit via het hergebruik van vrijkomende materialen en het energiezuiniger maken van de complexen.
Na de inventarisatie zijn we gestart met de contractvoorbereiding. We ondersteunen bij de inkoopstrategie en het opstellen van de contractdocumenten, werken de benodigde werkzaamheden verder uit en treffen de voorbereidingen voor de aanbesteding voor zowel vervanging en renovatie als voor de instandhouding voorafgaand hieraan.
Eén digitaal platform
Dat doen we in een unieke samenwerking met Rijkswaterstaat, in één geïntegreerd team met één gemeenschappelijk, digitaal samenwerkingsplatform. Dit platform zorgt ervoor dat alle informatie navolgbaar aan de objecten wordt gekoppeld en borgt daarmee de integraliteit van de producten en processen.
Resultaat: betrouwbaar en toekomstbestendig
De start van de uitvoering is gepland voor 2027 en loopt dan nog een flink aantal jaren door. Ook tijdens deze langdurige fase blijft hoogwaardige expertise nodig, voor het begeleiden van de aannemers. Na afronding van het renovatie- en vervangingsprogramma is de Maasroute klaar voor de toekomst. Het dagelijks functioneren is geborgd voor beide functies: scheepvaart en waterbeheer.